Иоанн Филиппов
выговский киновиарх, автор Истории Выговской пустыни
Во имя Пресвятыя и Живоначальныя и Неразделимыя Троицы, Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
Аз недостойный и паче всех человек грешный Иоанн, близ сый врат смертных, пишу писание сие рукою моею, чрез которое писание окаянное мое и многогрешное извествую житие и злая моя дела, яже от младеньчества моего даже до самыя смерти творих. Кратким словом, краткости ради времене, исповедаю не ток¬мо отцу моему духовному, но и всей о Христе братии и прощения и молитв с горкими прошу слезами у всего боголюбиваго собрания.
Родихся убо плотьским рождением в мирском многогреховном и многострастном жительстве, по пророку глаголющу: «В беззакониих зачат есмь, и во гресех роди мя моя мати». И изыдох на сей маловременный свет, не родихся банею святыя купели и во отступлении от благочестия возрастох в своеволии. И водворяхся измлада с новолюбители, и учихся от них, и с ними в церквах на службах псалмы говорих, и поях, и праздновах с верою и усердием. И причащахся от их служеб волею за незнание, а последи и за страх. И научихся всякаго зла и всякия неправды, вражды и похищения, клеветы, и лжи, и грабления, и впадох во всякия грехи скверныя, страсти и нечистоты, в блуды и в прелюбодейства скотски и содомски. И по их закону поях себе жену и жих беззаконно во всяких сквернах и нечистотах, и родих дети.
Кого тамо не оскорбих, кого не досадих, кого не соблазних, кого не оклеветах, кому не солгах, кого не обидих, кого не насиловах всякими мздами и похищением и посулами, кому не завидех? Что много глаголю? Но всю волю дияволю сотворих. И за оное беззаконное житие, попущением Божиим приводя к по¬каянию, хотя мя помиловати по пророку, глаголющу: «Броздами и уздою челюсти их востягнеши». Неоднократно больним наказанием и тяжкими болезньми близ я смерти, и во оных болезнех положих многия обеты к Богу, чтоб престати от всякаго богомерзскаго злаго дела и бежати от мира и взыскати путь спасения, покаянием Бога умилостивити.
И дах в поруку по себе Царицу и всех Владычицу Пресвя¬тую Богородицу, и глаголах пред образом ея с горкими слезами: «Аще не отстану всяких злых дел и не отъиду от мира, то не потерпи мне, Господи, ни дни единаго, но погуби мя со беззаконии моими! [В том во всем солгах и преступих обеты свои.] И не отступих от мира, в тая же грехи впадах, но сие творих неодно¬кратно, но многажды. И видех милосердие Божие и долготерпение на мне, окаянном, заступлением и ходатайством Пресвятыя Владычицы нашея Богородицы, что к ней, аще и малу веру имех, токмо паче всех святых, и плакахся пред образом ея многажды и метахся о землю, и просих милости и долготерпения и настав¬ления.
И некогда приидох во умиление и в страх по некоему сонному видению, помянух вся злая моя дела и ужасохся, и начах плакати и вельми скорбети, и глаголати к себе: «Ах, душе моя окаянная! Что сотворила, за что первие истяжут тя святии ангели, за что ли первие ответ даси, о котором деле отвещаеши? Не имееши на себе святаго крещения и правыя веры! И воспомяни убо страшный суд и горкое воздаяние за согрешение свое, преобидела еси Творца сво¬его заповеди словом и делом и помышлением страшнаго оного будущаго суда пред тмами ангел и пред легеонами человек. И по суде осуждение во огнь неугасающий, и во тму, и скрежет зубный, и в червь неусыпаемый, и в грозу не согреемую, и в тартар преисподний, и в прочия безконечныя муки, которыя уготовашася дияволу и бесом его, в которыя посылаеми будут грешни¬цы, подобнии тебе.
О, люте, убогая душе моя! Веси, яко отступницы и неправоверующии, аще и в неведении, с еретики осуждаются в лютыя муки, такожде и блудницы во огнь идут. А ты, отступница и блудница еси, веси, яко татие и хищницы в муку посылаеми суть. А ты, тать и хищница еси, веси, яко клеветницы и разбойницы в червь неусыпа¬ющий осуждаются. А ты, клеветница еси, веси, яко не помиловав¬шии не помиловани будут. Ты же не помиловала еси, веси, яко всяк злодей и досадитель, и обидник со дияволом осуждаются в пре¬исподнюю глубину огненую. А ты ни единаго добра сотворила пред Богом, ведущи смерть, почто не поминаеши дне того смертнаго и не плачеши дел своих злых, и не помышляеши, кто тя создал, кто душу вдохнул, кто тя оживил, како ти заповеди рек в правой вере творити и хранити, что восприимеши, не сохранши и не со¬блюдши их, ниже истинныя взыскавши веры, таже ниже помыш¬ляеши о страшном суде Божии и о хотящем быти тебе томлении, но сему кальному телу и смердящему, и червем в пищу готовяще¬муся, угождаеши деянием своим злым, гордостию и буйством, и питаешися и сластолюбствуеши, и ризами тленными украшаешися, и славу лестную любиши, и праздными беседами и словесы глумными спасителное свое провождаеши время, ведущи, яко и за слово и помысл отвещати будеши страшному Судии.
Но поне отныне покайся тепле, и умилением, и плачем, и сетованием моли своего Владыку, да помилует тя по велицей милости Своей. Не бо последовала еси святых угодников Божиих бо¬гоугодному житию, их же дело бяше, еже плакати и рыдати при¬сно. Ниже подобишася нынешним страдальцем, иже до излияния кровей своих мужественно за святое древлецерковное благочестие стоят, предающе телеса своя на муки и уды своя на раздробление, инии же, оставляюще домы своя, в пустынях и горах скитаются, храняще отец предание.
Доколе убо ленишися о своем спасении, доколе не отступиши от злых своих, ими же Бога своего гнев сама на ся разжегла еси? Доколе миру сему суетному удивляешися и похотем его работаеши? Доколе дияволу угождаеши мерзскими и гнусными делы? Прибежи убо ко Творцу и Богу своему и припади к Нему, вопиющи яко Давыд, с горкими слезами: «Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей и по множеству щедрот Твоих, очисти беззаконие мое. Ты бо еси Бог мой от чрева матере моея и на Тя уповах, да не постыжуся во веки. Научи мя творити волю Твою, скажи мне путь, в онь же пойду. Изведи мя ис темницы сея исповедатися име¬ни Твоему святому и хвалитися во хвале Твоей. Стужающии ми да постыдятся, аз же возрадуюся вовеки и пою имени Твоему, Выш¬ний, яко благо пред преподобными Твоими».
Сия глаголя к себе, горко плакав, ужасаяся и трепеща страшнаго и праведнаго суда Божия. И плаках вельми горкими слезами, бояся за преступления наказания Божия и смертнаго посечения. И покинух дом и бежах от мира, и приидох в сию Выговскую пустыню. И преже скитахся время некое немного по пустыни.
Таже крестихся святым крещением во истинней православной вере апостольской, отеческой, мученической, утверженной на краеугольном камени и седьмию Вселенскими соборы укрепленной и страстотерпческими кровьми запечатленной. В ней же аз родився водою и Духом от Пресвятыя Матере моея, в немерцающее пресветлое мысленное солнце облеченныя, превозшедшия нощесветную мирскую скоропременную жизнь, и ногами поправшия и украшенныя апостольскими догматы, яко венцем светлующия, парящия же выспрь по аеру в деяниих и в видениих великаго орла крилами, и неемлимыя низуплежнаго змия многообразными коварствы, и непотопленныя изблеванием смердящими змиевыми еретичества во¬дами, и в пустыни благоплодия скитающейся, и з болезнию чада своя раждающия, от таковыя матере аз от ложесн на истинный свет изыдох и млеком воздоихся. Обаче со многими скорбьми и болезньми в совершена же мужа не достигох за сущую во мне леность. Богу же вся возможна, и многими наказованьми от матере церкве повсегда научаем, но косен бых был к послушанию, и разслаблен и несмыслен.
Егда же приидох в сию пустыню, неприемшим мя отцем в киновию, живях особно по своей воли, окружающим мя житейским суетам и попечению всякому неполезному. Несколько лет питахся пашнею, и во время нужных зяблых годов крайней нуж¬ды не могох понести, обдолжихся долгом. И ехав с новогород¬ским старцем в Новъгород на своем осляти, ово за долг, а овое и для прошения милостыни у христолюбцев. И тамо поиман бых, яко злодей, ничтоже содеяв зла, и отдан бых во архиерейский розряд, и истязан, и озлоблен всячески и окован, и сидех за караулом зимною годиною четыренадесять седмиц, всякую нужду понесох. Сперва явихся прямым истинным путем, кто и откуду, а после, для выручки, по уговору тамошных жителей и по их ходатайству для избавления, и своим неможением и о сиротах попечением сказахся не так. В допросах показах себе из миру, где родихся, и приезд свой показах инаго ради случая, хотя таким способом избыти. Не чаях себе о вере истязания, но за малое малодушие и за некрепкое и непрямое о истинне стояние попустися на мя от Бога искушение: вопрошаем бых и о вере з грозою и со озлоблением. И убояхся мук, показах крестное знамение треми персты, со своими ложны¬ми допросами соединихся и озлоблен бых великою досадою. И после сего начах вельми плакати и скорбети о своем отступ¬лении денно и нощно, и молити всемилостиваго Господа Бога. И призывах на помощь в молитвах великую християнскую Зас¬тупницу, всех Царицу и Владычицу Пресвятую Богородицу, и скораго в бедах помощника святителя Николу Чюдотворца и всех святых о избавлении, дабы мя от рова погибели своими молит¬вами избавили. И их заступлением отпущен бых. Аще и много ратоваша враждующии, но все коварство их исчезоша и погибоша.
И приидох в сию пустыню и жих особь своеволием и слабостию и леностию и небрежением во гресех своих, не пекохся о души своей, но о суетном житии всегда пекохся. Не плакахся о своем отступлении и согрешении, и наказан бых от Бога огнепожарным искушением и отъятием чюдотворнаго образа Пресвятыя Богородицы, и от семьи своея, овых смертным посечением, а овых и в мир отхождением. И убояхся, окаянный, страхом велиим и начах помышляти в себе и плакати и скорбети вельми. И по плачи начах благодарити всемилостиваго Господа Бога, яко и еще с милостию наказа мя милостивый Господь, еще оставил мя от огненнаго незапнаго запаления, не хотя смерти грешником, но ожидая моего покаяния. И начах даватися в Бо¬гоявленскую сию киновию и прият бых милостивыми наши отцами и братиею.
И начах во обители жити в посланных службах и во отхожих и монастырьских в небрежении и в неуправлении, и в суете, и унынии. И братские службы за леностию и слабостию и человекоугодием не добре отправлях и чинов братских данных не сохранях. Данная ми лета на покаяние изжих в молвах и в лено¬сти, а уреченныя ми дни скончах в небрежении. А о истинней жизни мало попечение творях, прельщаяся отлаганием смертнаго часа и люблением окаянныя жизни сея ложными надеждами долгожитием и благопребыванием веселяся.
Увы, великою прелестию прельстился, окаянный аз, вечная бла¬гая в забытие положих, маловременными суетными украдаем, прельстихся страшнаго Божия суда и трепетнаго онаго истязания не убояхся, в онь же вся наша тайная обьявлена будут. И огненныя клокочющыя непостоянныя пламенем реки не страшахся, вся поядающыя, камения и горы. И осуждения безконечнаго лютаго от праведнаго Судии в горкия и страшныя и нестерпимыя муки не ужасахся прежде того приходящаго смертнаго часа, и болезненныя тоя чаши не бояся, понеже вси пити ю имамы, и яко безсмертен пребывах, гроба же темнаго и трилакотнаго, и разсыпанию телесных удов, и червей ядовитых, и в прах обращения не помних. И на исхождении души моея нечистыя и страстныя от окаяннаго ми тела, смраднаго и тленнаго, не готовихся и не памятовах, коликая истязания трепетная и нужная от лукавых и темных и нечистых бесов буду подъяти. В прехождении же воздушных мытарств, каковая бедная и лютая и незреченная постигнути хо¬тят! О, горе и увы мне, страстному! Вся сия в забвение положих, не попекохся, яко же подобает, но глумлением и небрежением и леностию препроводил дни своя.
Се ныне, увы мне, к концу притекох, и горе мне, яко сице в нечаянии постижен бых и не убо разумех, яко воистину суета человеческая житие се, и всуе мятется всяк земнородный, яко же реша книги, и краткий путь, им же тецем, дым есть и сон се, и всуе мятется всяк человек, пара и персть и пепел, вмале явля¬ется и вскоре погибает. И день убо к вечеру моея жизни приходит, солнце же к западу моего века приспе, тма прочее постизает мя без¬лунна, и не вем, что срящет мя.
Увы мне, увы мне, любимицы мои, друзи мои и братия моя воз¬любленная и вожделенная! Се убо к другому веку прехожду и ко друзей жизни некончаемей, к Царю Славы, Его же трепещет небо и земля трясется, Его же ангели ужасаются и херувими страшатся, пред Его же величеством вся тварь колеблется. К таковому страшному и ужасному Царю и нелицемерному идти и предстати имам, и хотящии мя пояти приближаются, безсмертнии страшнии слуги великаго и страшнаго Царя. И сия быти вскоре чаю, понеже много¬страстная сия плоть моя скорбьми и болезньми и частыми недуги одолевается, и свет от очию моею оскудевает, и крепость телесная во мне до конца оскуде, и се прочее исполу мертв есмь и недейств, и никое ино чаяние ми предлежит, точию смерть и от сея жизни исход на он век. Всячески приидет сие время, приидет и не медлит! Пойду и к тому уже к вам не возъвращуся, жду повеления Владыки моего и Бога и Царя страшнаго и славнаго, Его же царствие безконечно и безсмертно, Ему же вся поклоняют¬ся небесная и земная и преисподняя, Ему же раб нарекохся, аще и работы не сохраних, Его же ради любве мира отбегох, аще и пристрастия его не отвергох, и се ужасаюся и трепещу, яко не приготовлен есмь. Безвестие же пути онаго далнаго страшит мя и смущает мя, да некако темный князь и миродержец, лютии они истязатели представше, пакость ми деяти будут за многая моя со¬грешения в ведении и не в ведении содеянная.
Егда же ужасная сия тайна и страшная всем совершится надо мною — ох, увы и горе часа онаго, егда необходимый должник при¬идет и в мале прю свою со мною сотворит! Егда яко хищник смерть приидет и, разрушая моя телесныя составы, яко тлитель разрушити моя уды, и яко не суща мя покажет, яко и не бывша — оле, моея горькия и нестерпимыя болезни! Тогда тело мое смрадное и нечистое, не имея видения ни доброты, гробу предается и землею покрывает¬ся, смрад испущая и червьми ядомо и разсыпаемо. Душа же моя ока¬янная и страстная плачющися влекома страшными словоиспытатели, биема и ураняема, трепещущи лют, боящися, да не предана будет лукавым и немилостивым бесом, да не ввергут ю в преисподняя адовы темницы, да не заключат ю со узники вечными во тме и сени смертней.
Егда же в неведомый он путь долгий поведена будет ведущими прейти лютая истязания на воздусе горкая мытарства — увы мне, кто буду и что содею, како пройду путь оный, наполненый невидимых убийц, страшных и мрачных демонов, их и самое видение смер¬ти предати может. Аще и душа, безплотна сущи, умрети не может, — оле, трепета онаго неисповедимаго! Коликая страхования от мрачных тех истязателей, каковая прещения и свирепства, егда принесут содеянная мною и забвенная словеса и дела, и помыш¬ления, и сердечныя мысли тайныя и сокровенныя. Еще же и ложная клевещут, многая и несведомая, и како тщатся исхитити нуждею от святых ангел и вринути в бездну. О, колико боятися и страшитися имам, окаянный аз, в час он, кого тогда помощника призову и избавителя, к кому тогда молбу сотворю, к кому руки простру, к кому очи возведу, пред ким слезы пролию теплыя, пред ким воздохну из глубины сердечныя, к кому возопию жалостным гла¬сом, кого умолю плачевными глаголы?! Колики тогда помощи требе, коликих молитв и слез горьких, коликаго воздыхания и плача в той час нужный и болезненный!?
Помогите мне, окаянному и страстному, помогите, господие честнии, духовнии мои отцы и братия, матери и сестры возлюбленнии и вожделеннии, и простите ми вся моя согрешения к вам, со¬творенная от дерзости или глупости, или от неразсуждения словом и делом, от ярости и зависти и напрасньства. И всеми моими уды и чювствы елико оскорбих и прогневах кого — во всем прощения прошу и отпущения, елико в своем братстве или вне братства. И помолитеся о мне ко Господу Богу нашему Исусу Христу и пролейте теплыя ваши слезы ко всемогущему нашему Владыце и Богу. Потрудитеся во святых ваших молитвах и поклонех о мне, окаянном, во оно трепетное и помощи достойное время. Не помните моего досаждения к вам и малую мою любовь воспомяните, егда вкупе совокупляхомся и беседовахом, и ядохом, и пихом, и веселихомся.
Се ныне обдержим есмь злыми, яко пси, обыдоша мя лукавии бесове, ищуще погубити мя и свести душу мою во мрачную бездну. Ох, люте мне в сей час и горе мне ныне! Помолитеся, господие мои и госпожи, и пролейте слезы ваши ко Пречистей и Преблагословенней Госпожи нашей и Помощницы Владычицы Богородицы, крепкой Надежди и Заступницы. Да поможет ми ныне своими пречистыми молитвами, да прострет Сыну Своему пречистыя Свои руце, ими же Того, яко младенца, ношаше, и да расторгнет узы грехов, да избавит мя в час сей от зверообразных сих губителей и исторгнет мя от рук их злолютных. Может бо Сия избавити мя от всякия скорби и нужда, яко Мати Бога вышняго, может утешити мя в печали моей, рождши Утешителя миру все¬му. Может и царствию небесному сподобити мя, ибо Та едина небом и землею царствует, и всею видимою и невидимою тварию владычествует, милость бо Ея ко грешником несказанна есть, и благоутробие неизглаголанно. Точию аще молитвами ва¬шими умолена будет, не надеюся бо на своя дела, не имам что достойно избавления. Не имех чисто и нескверно тело, не имех молитвы чисты, не имех плача и воздыхания непрестаннаго, не имех любве и милосердия нелицемернаго, не имех смиреномудрия и кротости истинныя, ни послушания, ни трудов, ниже прочих дел добрых в сие время на избавление. Ниже имех покаяние истинное, очищающее мя от грехов, но во страстех не¬чистых жизнь свою изнурих, во глумлении пустошном и безстрашии мнозе дни своя изжих.
И се ныне ищу помощи со слезами и не обретаю. Ох мне, горе мне, увы мне, како прельстихся окаянный, како украден бых всестрастный, како явлюся Создателю моему Владыце, како предстану Творцу моему и Содетелю, и что реку и что отвещаю, сам ся осуж¬даю, сам на ся осуждение изрицаю! Воистинну, Владыко, Господи Спасе, достоин аз всякаго осуждения и мучения, понеже пресладкаго Тя Света прогневах, огорчих сладкую Твою отеческу утро¬бу. Дух Твой Святый оскорбих, не помянух Твоего многаго благодеяния и великия милости Твоея и долготерпения крайняго, но помилуй мя, Господи Боже мой, многих ради Твоих щедрот и великия ради Твоея милости и Честныя ради и Святыя Матере Твоея и всех ради святых, и отец моих ради и братии, и матерей, и сестр, молящих Ти ся о мне, окаяннем, и терпящих Тебе ради всякия скор¬би и напасти, и в пустыни сей живущих. Сих ради всех умолен буди и избави мя ныне и всегда от врагов моих лютых и лукавых бесов, хотящих мя погубити и в бездну темную затворити мя во мрачная адова жилища. Помилуй мя, Господи, ради честныя пречистыя крове Своея, ю же цену великую во искупление за ны дал еси, неблагодарныя и неразумныя, и от клятвы нас свободил еси, быв нас ради клятва, да благословиши нас благословением вечным! Господи Боже наш, великий и страшный, разоривый вечныя адо¬вы темницы и узники свободивый, пресладкий мой свете, Господи Исусе Христе Сыне Божий, иже немощи наша и недуги понесый, иже крайния ради Своея благости брат нам нарещися изволивый по пло¬ти нашея, Владыка наш и Господь сый всех Создатель, иже преж¬де век сый Бог наш, немерцающее солнце, просвети мою грехопадшую душу, избави мя от мучителей сих прелютых, свободи мя от томителей сих нужных! Ангелы Твоя пресветлыя хранители по¬сли моей худости, провождающия безпакостно лукавыя и злолютыя мытарства и истязания, молитв ради Пресвятыя и Пренепорочныя и возлюбленныя Матере Своея, во всяких бедах Помощницы и Избавителницы и непостыдныя Надежды, честнаго ради и святаго крес¬та Твоего, на нем же плотию пригвоздитися изволил еси и нас умерщвенных оживотворив, и того оружие нам дарова на лукавыя враги наша, и хранителя от тех коварств, умных ради и неве-щественных ти чиноначалник и архистратиг Михаила и Гавриила, и прочих сил небесных, служащих непрестанно божественному Твоему хотению, и за спасение человеческое посылаемых от Тебе, идеже Твоя вседержителная хощет держава, друга Твоего ради возлюбленнаго, нашего же предстателя и молитвенника Предтечи и Кре¬стителя Твоего Иоанна, от его же пречистыя руки рабское приял еси крещение, не Своя омывая скверны, источниче святыни, но мо¬их скверностей целое море иорданскими потопляя водами, и верховных Твоих ради апостол Петра и Павла, во Еуангелии Твоем трудившихся много и горкую смерть за Тебе, пресладкаго Владыку, всесладостно претерпевших, и наперстника Твоего возълюбленнаго Иоанна Богослова, наших заступников и помощников крепких и всех дванадесяти другов Твоих и проповедник, и седмидесяти, и праведных богоотец Иоакима и Анны, и Симеона Богоприимца Твоего и дерзновеннаго молитвенника за нас, великих вселенских учителей Василия Великаго, Григория Богослова, Иоанна Златоустаго, и храбрых ради Твоих воинов, иже во своей крови багряницу нетления носящих и змиева коварства поправших: славнаго первомученика архидиякона Стефана и прочих мученик, Ты сам их имена веси. Паче же ради новых Твоих светлых добропобедных страстотерпцев, иже самого сына погибелнаго поправших и кровию своею мечтателное того царство омерзивших, и показавших вселенней самого того древняго нашего губителя и завистника сущи. И преподобных и богоносных отец наших, пастырей вселенских и учителей всемирных, и постников, и пустынников, и воздержников и всех святых Твоих, с ними же всеми наших всегдашних заступников и молитвенников и хранителей: великаго во святителех и чюдотворца Николы, и преподобных и богоносных отец на¬ших Зосимы и Саватия и Германа Соловецких, и великих чюдотворцов Варлаама Хутынскаго, Сергия Радонежскаго, Александра Свирскаго, Александра Ошевенскаго и всех ради росийских чюдотворцов, и присного моего предстателя и хранителя святаго ангела, даннаго ми Тобою, Господи, от святаго крещения. Сих ради всех умилостивися, Господи Боже мой, излей человеколюбия Твоего щед¬роты на мою последнюю нищету, избави мя от врагов моих бесов, простив моя многая безчисленная согрешения туне, и небесному Твоему царствию сподоби, блаженному и безсмертному.
И, аще и умилосердится преблагий и милостивый Господь Бог и помилует мя по милости своей, паче всех согрешившаго, и ва¬шим молитвам, поспешившим ми, и даст ми место покойно, тог¬да возрадуюся и возвеселюся о Бозе Спасе моем, поминая вашу любовь. Аще преодолеют моя тяжчайшая и безчисленная многая беззакония, и предан буду немилостивым томителем врагом — о, горе мне, увы мне, люте мне, отцы мои честнии и братия моя воз¬любленная, и матери, и сестры! Где посажен буду, в которую злосмрадную темницу заключен буду, в какия узы нерешимыя свяжут мя, каковыя раны жестокия дают ми, каково мучение безконечное приимет!? Которыя тогда песни плачевныя воспою, каковыми стонателными гласы воскликну, кого к рыданию призову!? О, горе мне, окаянному, люте мне, беззаконному, увы мне, страстному! И кто мя услышит кричащаго, и кто ми поможет скорбящему, кто мя избавит мучимаго в темницах преисподних и сени смертней, плачющаго неутешно и рыдающаго погибели своея!? И что ожидати буду: избавления ли? Но несть тамо избавления. Покаяния ли? Но несть во аде покаяния. Оле, оле, моея превеликия беды! Оле, моея погибели конечныя! О, горкаго моего плача и многорыдательнаго стонания, ожидая страшнаго Божия суда, ведая, яко осужден бу¬ду в вечныя муки, во огнь негасимый, в тартар преисподний, в червь ядовитый, в грозу непостоянную и в прочия страшныя и грозныя муки, их сам сатана трепещет.
Егда же трубы вострубят и возбудят всех, иже от века умерших, тогда вся земля поколеблется от гласа труб онех, яко вода морская от великой бури, и востанут вси, иже от Адама и до последняго человека, нази и умилении, ждуще праведнаго судии. Река же огненная потечет ревущи и гремящи, яко же свирепое море, вся поядая и пожигая. Праведнии же на облацех взяти будут в стретение престола Христова, грешных же жещи имать огненная река. Зна-мение же небеснаго Царя явится, всех устрашая неверовавших, верныя же и претерпевшия всякия скорби Христа ради возвеселяя и просвещая. В то время громи и трескания и молнии без числа бу¬дут, воиньства же ангельская безъчисленная, огнени видением и страшни, и силни, огненно дыхающе, огненно глаголюще. И престоли поставятся, и Судия страшный явится, грядый на облацех в неизреченней Славе Господь наш Исус Христос, и сядет на престоле Славы Своея, и праведных одесную поставит, грешных же ошуюю, и праведным воздаст небесное царство, грешным же вечныя муки.
Сего ради боюся, сего ради страшуся и ужасаюся и трепещу, да не вечным мукам предан буду.
Прежде же пришествия тоя великия скорби ко мне, истою своею рукою написах сие, доколе еще служит, прощения прошу и разрешения у всех отец моих и братии, и у матерей инокинь, и сестр всех, кого чим оскорбих или кому чим досадих, словом или делом, или инако чим ни есть, в очи или за очи, у всех прощения прошу и благословения вашего, и сам всех прощаю, кто мне в чем досадих или изъгрубил словом или делом, или помышлением, такожде во очи или за очи — во всем прощени да будут от Господа Бога и от мене недостойнаго. Но сам болши прощения требую, но сам разкаиваюся. Кого аз, недостойный, не досадих, кого не озлобих, кого не оскорбих словом и делом? Овых и своими руками бих, а овых бити приказывах и во око¬вы саждах; ово повинны, а ово и без вины. Ово судих правдою, а овое и Господь весть, в неведении и в неразсуждении и неправдою; ово ведением, овое же и неведением. Кому не солгах, кого не оклеветах, кого не соблазних, кого не осудих, кого не оговаривах словом и делом? На кого не гневахся, овое по правде, а овое и без правды, не разсудя и не разсмотря добре, а овое и по человечески?
Также и в посланных службах овое в небрежении, а овое в неразсмотрении, а овое за леностию, а иное и за неведением, а овое же сластолюбием и славолюбием и слабостию держах братскую издержку небрежливо. А овое обоя издержка держалась, собственная монастырская и общая суземская, во обоих делах вся¬чески во обще, одними деньгами. И в разделении издержки, аще в чем, яко человек, согреших, не по правде разделих, аще ведением или неведением, или не разсудя, или забвением — того ради у всех отец и у братии, и у суземских всех жителей слезно про¬щения прошу и молитвы о мне окаянном к Богу.
И сам молю Господа Бога, аще кто в нашем братстве или вне братства, котории мне в чем досадили словом или делом, или помыслом — всех прощаю, чтоб им никакого отместия Господь Бог не сотворил ни в сем веце, ни в будущем за мене, окаяннаго, понеже аз достоин всякой досады и наказания, и аз всех болши досаждах и оскорблях, и чтоб им Господь Бог дал милость свою.
А что кому в своем братстве, в братии или в сестрах, или суземским за какое неисправление грубно глаголах или содеях жестоко, то им поразумети достоит, яко о общей пользе и о их исправлениих сие сотворих. Аще ли что и чрез меру прилучися, и в том прощения прошу, понеже никто же в человецех без порока есть, и недоумение не точию над нами, но и над всеми хвалится и премудрых не оставляет. Но аз и хуждьши всех, аще что и сотворих и дерзнух, но понеже о общих и братских пекуся, чтоб не посрамленым быти нам всем за таковая и пред Богом и человеки, боюся за то гнева и наказания и отместия Божия.
Аще случися чрезмерием произнестися или от ярости, или неразсмотрением, или на сходах в советах что спорих или упрямствовах, милости прошу от Бога и от всех отец моих и братии, и от всех скитских жителей и от самех тех оскорбленных, понеже и вси милости требуем от Бога и от человек про¬щения, токмо един Бог совершен есть.
Детей своих духовных, их же аз, грешный, от святаго креще¬ния восприях, аще велми и мало токмо имех мужеска полу и женска, в нашем братстве живущих или во окрестных скитех, или в далних странах, где кои есть, всех во всем прощаю, буде кто мне в чем непослушание сотворих или инако погрубил, да вси прощени будут Господем Богом и мною грешным. Такожде сродников своих ближних и далних и дщерь свою единочадую по плотьскому рождению, и всех своих прощаю и благословляю, и всем им возвещаю и молением молю, чтоб они по своему обещанию добре в правой вере и в добрых делех жити в послушании и в повиновении у настоятелей и у отцев своих духовных.
И сам аз, грешный, у всех прощения прошу, кому чим досадих и согрубих словом или делом, по правде или не по правде, в неразсуждении и дерзостию всякою. Такожде и аз, недостойный, у отца своего духовнаго прощения прошу и разрешения во всех моих содеянных безъзакониих, елико в чем ему досадих сло¬вом или делом, или помыслом, или что по заочию выговорих, или в чем осудих, во всех прочих прегрешении моих, яже согреших словом и делом и помышлением, яже помню и яже не помню, или во исповеди каким своим небрежением или забвением, или зазрением — во всем прощения прошу и благословения в нынешнем веце и в будущем, и помяновения по смерти моей.
Такожде и у отца своего настоятеля о Господе прощения про¬шу, елико в чем когда не послушах и оскорбих словом и делом, и во очи и за очи, аще что изглаголах или солгах, или согрубих, или осудих, во всем прощения прошу и благословения в сем веце и в будущем, и поминания по смерти моей о души моей окаянной, паче всех человек согрешившей. Ей, молю тя, отче мой честный и любезный, помолися о мне ко Господу Богу во святых своих молитвах и прочих подвигни Господа ради, молю тя.
Аще и не достоин таковаго общаго моления и подвигнутия, по¬неже ничим братства не одолжих и ниже какого блага братству сотворих, но нужда мя сия последняя влечет.
И у всех церковных служителей прощения прошу, елико ког¬да чим согрубих и оскорбих, словом и делом, во очи и за очи, аще что изглаголах или солгах, и неправдовах, в ведении и не в ведении, во всем прощения прошу и благословения в сем веце и в будущем, и помяновения по смерти моей о души моей окаянной. Аще ничим же не задолжих, токмо грубостию моею досадих вам, но ныне прошу не помнити досады и грубости моея к вам, Господа ради. И всех молю честных господ, соборных отец и братию от мала и до велика и до последних, такожде и постниц, матерей и сестр, инокинь и белиц церковниц, и прочих всех трудниц, и больничных, и скитских отец и братию, и всех в пустыни сей жителей, такожде во градех и в селех у всех християн прощения прошу, кого чим согру¬бих или досадих, словом или делом, или кого оглаголах или прогневах, или кому солгах, или осудих, или оклеветах, живущи некогда с ними — у всех прощения прошу и их во всем прощаю, кто буде мне в чем согрубил. Прощения прошу и мо-литвы и помяновения по души моей окаянной ко Господу Богу, аще кого чим оскорбих или согрубих, или досадих, или кого оглаголах, или кому солгах, или оклеветах, или осудих, или на сходах в спорах кому досадих словом и делом, или помышлением, или гневахся на кого и не простихся, или бедных сирот, наемников и нищих чим кого оскорбих или досадих, или обидех словом и делом жестоким или делом и помышле¬нием. Но ныне прошу не помнити досады и грубости моея к вам, Господа ради.
Аще благоволит Господь Бог мой послати по мою унылую грешную душу каким ни есть случаем, как Он, наш милости¬вый Господь Бог Исус Христос, Своим изволением и мило¬сердием по воли Своей святей изволит, помолитися о мне, окаяннем, и помозите ми во страшное оно словоположение. Потрудитеся, Господа ради, не призрите сего моего последняго к вам прошения в сие в самое мне нужное время. А тело мое окаянное, недостойное и скверное, вервицею за ноги задевше, повергните вне монастыря или где пригодится в неугодное место, в блатное или в ров, псом, зверем и птицам на снедение — того оное и достойное. Не смире¬ния ради сия глаголю, но истинно того достойно. Аще и желах и просих у Господа Бога, чтоб посреди града влачиму и поругану быти и повергнуту зверем и птицам на снедение, но воля нашего общаго Владыки, Создателя Господа Бога, как Он, Свет наш милостивый, по моей немощи благоволит, и яко же Ему годе, тако и буди, и буди имя Господне благословенно отныне и до века: Аминь.
Декабря 3 дня 7253 [1744].