Послание на Керженец
[О раздоре в крещении между собою тогожде и единаго согласия, о чем последующее сие послание яве покажет. Распри случаем. Послание Спиридона Иванова от Малороссии до Нижних пределов для подлиннаго совета о искомых].
Боголюбивым отцем и братиям: Иакову, Никифору, Симеону, Иоанну, Елисею, Емелиану, Максиму, Ермолаю, Василию и Иоанну и всем, истину любящим.
Сетоваше древле Ревекка, яко во утробе ея два несогласующая сына, Иаков и Исав, брань между собою творяху и матернюю утробу братоборным томлением удручаху о перворождении. Ныне же в нас мати наша церковь: о, колико сетует несогласных ради сынов своих сих — Петра Тимофеева, Макара и Ивана Осиповых и Афанасия Стрелкова, ревнуюших в брани развращенному Исаву. Братию свою сущую ненавидят и гаждают, и сими хулами и досадами любимое носило матери — церкви святыя терзающе, и саму козноплетенным лжесловесием обложиша, и совет премудрейшаго мужа Андрея, преданный нам, попраша. Повелевающе и сами дерзающе от новорукоположенцев второкрестити, от коих рукоположенцев премудрейшие отцы наши обще не соизволиша второкрестити, — о чем и ваше благоразумие весть. На мнение же таковаго второкрещения предлагают от канона апостольскаго 46-го толкование сицево: епископ, или пресвитер, или диакон, аще не похуляет, ни ругается еретическому крещению, но приемлет крещенаго от них, таковый да извержется. Но мы смотрим, и обретаем в сем еретическом крещении святою, соборною и апостольскою церковию разные суды, кои зде и предлагаем.
Первый суд
Председатель перваго вселенскаго собора Сильвестр, папа Римский, Александр, патриарх Александрийский, Евстафий Антиохийский, Макарий Иеросалимский, и прочии святии отцы 318, такожде и втораго, и шестаго вселенских соборов, и прочих поместных, божественнии мужи, действием Пресвятаго Духа, разные суды о еретическом крещении положиша. Овых повелеша, от еретиков крещеные, в соборную пришедших церковь, повторяти крещением. Овых токмо помазовати мvром. Овых же, точию прокленших ереси, приимати. И сицевых святых отец суд не бяше противен святых апостол разуму, но якоже святии апостоли, такожде и соборы святых отец единым и тем же Духом Святым правила писаша, убо и всякаго приятия достойны.
Второй суд
Известно весть ваше благоразумие, яко воздержники и апотактиты, впадше в ересь маркионитскую, в лето от мироздания 5648, их же ереси суть сия: 1. Брака гнушаются, — сатанин быти глаголюще. 2. Вместо вина воду Богови приносят. 3. Одушевленных отрицают снеди. 4. Тварь Божию скверну быти блядут. И таковых убо ради ересей во всех тайнах оставляет их Дух Святый, — убо и крещение их бяше еретическо. Обаче изволися некиим всяко, иже во Асии, смотрения ради многих, прияти их крещение, да будет приято [На поле: Никон. Черног., слово 63]. И архидиакон Алексий законохранитель, истолкова всех святых соборов каноны, лета от создания мира 6400-го, по впадении же воздержных в ересь вящше 700 лет, тожде о них на правило 47-е Василия Великаго глаголет: воде предстоящих и воздержащихся крещение, аще и не приято есть, понеже оставляет их Дух Святый, но смотрения ради, да будет приято. По сем прподобный Никон, бывый в лето 6585-е, по впадении же в ересь воздержных 900 лет, тожде о них глаголет: боюся же, рече, да не како, хотя тех ленивейших (еже крещати) сотворити, возбраним спасающимся. Ниже: со всяцем же словом да вообразится, иже от крещения приходящим, помазуемым быти яве, яко с верными, тако приступати к тайнам [Никон, слово 63]. Но и Матфей Властарь, бывый в лето 6843, по впадении в ересь воздержных 1200 лет минувши, тожде о сих глаголет: но да не опасения, рече, держащеся, ленивейших сих сотворим к соборной приступати церкви. Да приимемся, рече, обычая, и иже о нас устроившим отцем да последуем, яко же оных, мнится, помазуеми святым миром. И сии убо вси учители церковнии и толкователи святых отец канонов в суде сем, мнится, противницы оному о крещении апостольскому правилу, но в том же Дусе Святе и разуме каноны писаху и толковаху, смотряще пользу и созидание церковное убо и приятни суть.
Третий суд
Армени еретики, отпадоша православныя веры в Евтихиеву и Диоскорову ересь, о их же ересех святый Иоанн Никейский и инии историописатели церковнии сице являют: 1. Святаго великаго града Рима сопрестольники и единомысленники святых хулят, яко два естества, и два действа, и два хотения во Христе быти проповедаша. 2. Благочестие их нечестием нарицают. 3. Исповедание их отвержением глаголют. 4. Благочестивых проклинают. 5. Древния книги, истину о Христе разумевающия, отметниками их воплощения Христова и кривосказательми святаго Евангелия объявляют. 6. Древеса боготворят: три кресты спрягше, святою Троицею нарицают, коим нарицанием (аще и не глаголют, обаче) богострастных ересей подобятся. 7. В священной литургии воды в вино не вливают, якоже 6-го вселенскаго собора правило 32 являет. 8. До иерейства тех токмо допускают, кои иерейскаго рода, о чем 33 правило того же собора сказует. 9. Мясо во алтарех варят и то попом всем раздают, яко же в правиле сотом (99-м) читаем. 10. Бездушный опреснок в тела место Христова приемлют, рекше тайнодействуют и глаголют, яко Григорий, Великия Армении епископ, во Азиме, опресноки и без воды подавати велел, о чем Никифор Каллист в книге 18, во главе 54, пишет [О вере. Белоруской печати, л. 282]. 11. От Кесарийской церкви поставления не приемлют, без него же всячески не рукоположени и не крещени суть. И сия убо вся ереси во арменех, по свидетельству святаго Писания, до седьмаго вселенскаго собора быша, еще опричь Халепиных 8 дел. Обаче в великих, и соборных, патриархиях, обращеных армен ко святей церкви токмо мvром помазуют, а не крещают.
И тако убо от сих всех церковных судов явлено бысть, яко еретическое крещение не всяко повторяется, но разными образы в церковь Божию приемлется.
Четвертый суд
Добре убо весть ваше люботщательное, яко по умолению великороссийских архипастырей от вселенскаго патриарха Паисия прислана книга Скрижаль в лето 7161-е, о чем свидетельствуется в той же Скрижали, на листе 100-м втораго счета. Тогда в великороссийских архипастырех и соблазн о вере начася. И того ради, первое собор сотворили в лето 7162-е, от него же в Царь-град, к Паисию патриарху, послаша мужа Мануила с граматами о всех винах, по которой и Соборное Деяние в лето 7163-е оттуду прислаша. И онаго ради Деяния паки великороссийский собор сотвориша в лето 7163-е, на коем бяше Никон, патриарх всея России, Макарий, патриарх Антиохийский, Гавриил, патриарх Сербский с митрополиты и игумены, и прочетше оное Соборное Деяние, тогда новоиздаша книгу Служебник и прочия книги повелеша напечатать в лето 7163-е [ Предисловие, л. 4 и 8]. И в лето 7164, с великороссийскими архипастыри восточнии патриархи Макарий и Гавриил, с ними же и Григорий, митрополит Никейский, в неделю православия, в соборной церкви крестящихся двема персты, сице прокляли: аще кто по Феодоритову писанию и ложному преданию творит, проклят есть. И сие проклятие в Жезле, на листе 58-м, засвидетельствует, яко в лето 7164-е утвердися, и не покоривии анафеме предашася. И тако издание явися с пременами, — с отъятием же и приложением. Служебник с разными премены в лето 7163-е напечаташа. Триоди Постныя и Цветыя в лето 7164 напечатаны. Ирмолой в лето 7165 и 6-е. Псалтырь со возследованием в лето 7166-е. В сие же лето и еще Служебник новоиздан, в коем на листу 1-м напечатано сице благословением же и повелением великаго государя, святейшаго Никона, архиепископа Московскаго, всея России патриарха, в шестое лето патриаршества его, шестое издадеся книга сия Служебник, в лето от сотворения мира 7166, индикта 11, месяца июля в 1-й день. И по свидетельству новопечатных книг, разумеем быти до настатия 7167 лета в Великороссии внесенныя противности (архипастырьми) сия: 1. Треми персты знаменатися, а двумя персты знаменающиеся проклинаются, которая клятва в Скрижали, в вопросе и ответе Макария, Антиохийскаго патриарха, и прочих, тако на двоперстное положена: таковый есть, рече, еретик и подражатель арменов, и сего ради имамы его отлучена от Отца и Сына и Святаго Духа, и проклята. 2. Треми первыми персты исповедающе Святую Троицу, новоповелеша сими крест на себе воображати, по Дамаскину Студиту, иподиакону, о чем есть в Скрижали и Псалтырях: не такоже творящии прокляты. 3. Архиереом, сложа персты указательный со средним, великий перст с четвертым, а мизинец особь, мало наклонен имущь (еже знаменают I да С, X да С, сице ІС. ХС. и без титл толкующе), новопредано люди благословляти, и вся таинства церковныя сим благословением освящати, глаголю же: в крещении, в мvроосвящении, в рукоположении, в евхаристии, в покаянии, в браце и елеосвящении. 4. В литургии вместо 7-ми просфир новопредаша имети пять просфир. 5. На просфире агнца Божия: отложение креста трисоставнаго, отложение круглой печати, Божество знаменующей, отложение надписания: «Се Агнец Божий», и прочее, отложение спасительнаго имени с единою литерою пишемаго: ІС. И вместо сих новопредано на просфире имети крест двоечастный, печать четвероугольную, имя Спасово «Іисус» печатати. 6. В Символе веры новопредано: вместо Ісуса — Іисуса; вместо: рождена, а не сотворена — рожденна, не сотворенна; вместо: несть конца — не будет конца. 7. В новопечатных Требниках, изданных в лето 7166, в тайне святаго крещения многия суть отмены, в самых важных отрицаниях и обещаниях, новопреданы, о чем да чтется во ответах. 8. В том же Требнике чин неподобательный по 40 днех младенца вцерковления положен: начертовати младенцем пред дверьми крест, и прочая. 9. В чине исповедания сокращение. 10. В том же Требнике нововнесение молитвы Трифоновы неслыханной.
О сем вся кратко пробег, воспоминая токмо, а именно важность их и прочих изъявляя, да не замрачим память изшествия словес, хотяй же пространнаго ведения, о сем тамо да чтет.
И сия убо вся до исполнения числа 1666-го произыдоша, чего ради и не можем разумети их православными быти. Доводим сие. Понеже тайнозритель Иоанн во Апокалипсии, в главе 20 предъяви: яко по тысящи лет разрешен будет сатана. Кое предсказание Иоанново церковнии учители над папою Сильвестром Магусом, по тысящи сбывшееся, разумеют, якоже в Книге о вере, во главе 27-й, читаем. Обаче той же писатель о вере, во главе 21, не по исполнении 1000 лет римлян во отступлении быти разумеет, но по седьмом вселенском соборе, бывшем по Рождестве в 787-м лете, при папе Леоне III-м: во Франции веру седми вселенских соборов франкове дерзнули нарушити, сиречь: в символ вселенскаго исповедания веры прилагати начали другий прилог: и от Сына. Но и в Прологе, маиа в 9-й день, на листе 362-м, сице напечатано: западницы о отеческом благочестии, наченше от лета 809-го о исхождении Пресвятаго Духа, еже всем расколом виновно, погрешиша. До зде Пролог. А за опресноки римлянов не токмо по 1000 лет богословцы обличают, но и шестой вселенский собор, бывый в лето 680 по Христе, в каноне 11 обличает и запрещает. Подобне же и Филарет в Изложении пишет. Потребник иноческий, лист 236.
И яко же святии отцы до 1000-го лета у латин в новотворных тайнах не исповедают Духа Святаго схождения, тако убо и ныне благоискуснии мужи до исполнения 1666-го года [1658 в современном исчислении] за новотворство и анафемы в тайнах схождения Духа Святаго не исповедают. Но от лета перемен 1663-го года до 1667-го мнози во оная три лета [в 4-е, 5-е и 6-е лета] и новорукоположишася, и от сих множайшии крещшеся, и потом к древлеправной церкви приступаху. И о таковых благоискуснии божественнаго Писания многими леты труждьшиеся и кровь свою за исповедание православныя веры излиявшие, вся многоразсудительная отеческая чета, яко Соловетстии и Поморские, тако Зарубежские и Новгородские, внимающе с примеров древних (о них же прежде), единых еретиков двоими образы приемлющих, такожде единоумне суд положиша двома образы приимати. Которые во оныя три лета до исполнения 1666 года родившиеся и от тех рукоположенцев крещшиеся за неисполнение еще премен, обращенные не второкрещати положиша. А которые по исполнении 1666 года родишася, таковых второкрестити повелеша.
И от таковаго благоразсудительства отец наших вси Соловетстии, и Поморстии, и Нижегородстии страны, и Феодосеевы, обращенных в древлеправославную веру во оныя три лета рождьшиеся и крещенные на всяко время без второкрещения приемлют. Обаче за сие никим зазрены ниже ограждены, для того, что сие присуждение имуще доводы древних случаев и преданий достоверных, о чем вышеположенные суды являют, яко воздержных, яко армен и прочих еретиков, нуждных ради и благословенных вин, не второкрестити святии приимаху. И Тимофей, Великия церкви презвитер, глаголет: «мы же, рече вся сия разсмотревше, должны есмы обычаю последовати, ныне держащемуся в патриархиях и митрополиях.
Сицево и онии отцы наши и благоискуснии мужие, сущие ведомцы Писания, разсмотривши, таково же последование вящшим обычаем святых сотвориша: священнодиякон Игнатий Соловьянин [сей Игнатий диакон бяше Соловецкаго монастыря, и потом жил в Помории в Даниловом монастыре], Даниил Викульевич, Андрей Денисович с братом своим Симеоном, Леонтий Федосеев, Прокопий Макарьев, Петр Прокопьев [Прокопий и Петр, един по другом, Поморскаго монастыря уставщики, а по них Трифон] и прочие.
Но яко древние страдальцы и премудрейшие отцы, в толиких вышепоказанных новодогматствованиях, и переменах, и анафематисующих истину новорукоположенцев, крещение благоразсудиша покаянием прияти, о чем и вы сами известны есте, и последователи сему истиннии, и мы тожде разумеваем, и храним. И вемы истинно, яко единомысленно, и единокупно с нами: Андрей, Симеон, Никифор, Меркурий, Михайло, и прочие. И иногда вечныя правды словесы беседующе с нами, и вся преднаписанная подобия нам онии представляюще, и свидетельствующе, яко обычай бяше у святых отец — за превеликия перемены от еретических рукоположенцев не второкрещати. И, по таковому страдальческому разсуждению, церковь многотягчайше бегствующих сих новорукоположенцев приемлет. Ибо новорукоположенцы, поборствующие новым преданиям, гонят истину, хулят и анафематисуют держащих истину, и по новопреданному слагающе персты, в тайне крещения благословляют. А бегствующие рукоположенцы веры ради истинныя и преданий староцерковных бегствуют, и в никоих членах богословия не погрешают, наипаче же и страждут за сие, дабы новин не прияти.
Но понеже и Филарет патриарх, аще и ведомых еретиков, латин, обаче без изчисления и уподобления премен, не дерзне в суд крещения вчинити, но предварив сравнением и приуподоблением прочим еретиком, повеле крестити, убо и нам не безызвестно будет нынешних рукоположенцев со святою церковью разнствие воспомянути, да не безмерием суесловия отягчены бывше, отпадем обычая святых.
Но поставим суд и в нем смотрим: аще тягчайше злодействием сии воздержных и армен и оных новорукоположенцев, анафематисующих истину? Никако. Ибо бегствующие токмо погрешают в некоих преданиях сих.
- Яко от новодогматствующих, не смотря правильнаго повеления о крещении, крещенных не второкрестя приемлют.
- Мvра безвестнаго действа или священия содержат, или прост елей содержаще, глаголют: помазовати мvром, ибо сущаго уже не имут.
- Священство от вне приемлюще, без архиерейской власти и благословения повелевает иерей все тайны церковныя совершати.
- Церкви имут без благословения архиерейскаго и антимисы чуждых церквей содержат.
- Евхаристию, не приявши от архиерея благодати, действуют, и сию, не смотря достоинства, по разным людем предают.
- Не благословенные браки родителями венчают.
- Разных вер жениха и невесты венчают.
- Молитвою и ядением с противоверными общаются и в том никогда отлучения общающимся не творят.
- Истиннаго учения христиан хулят, а некие дерзне и проклинают.
И таковых ради преступлений, аще и под винами правильными бегствующие иереи, обаче далече суть преже положенных противностьми, тем же и суду ину и ину подлежат.
И на сие отцы и благоумнии учителие наши, твердые доводы приводяще, глаголаху нам. Святый Афанасий Великий ко Антиоху князю во ответе 110-м беседует сице: Есть ересь и ересь, есть суд и суд. Ниже: Не точию же сие, но и в той единой ереси многи и различны суды: ин бо грех проклинающаго люди. Ниже: И ин, проклинающаго истину. До зде Афанасия. И еще приводяще, како святый Епифаний, архиепископ Кипрский, во описании всех еретик во главе 47-й воздержник, Маркионовых учеников, от Татиана научившихся, за неравенство ереси в един суд не полагает. И паки: преподобный Никон в слове 51-м глаголет: ІІодобает и се ведати, яко не просто и несмысленне приемля предвчиненная свидетельства, паче же показания божественных Писаний, но егда что подобно сим по нужде и напасти приключится нам. И еще, приводяще преподобнаго Матфея Властаря, во главе 4-й, о обычаях сице заповедающа: о них же писанен не лежит закон, сохранити подобает навычение и обычай. Аще ли же и сего есть оскудение, последовати подобает, иже множае приближающимся и уподобление имущим ко искомому.
Но о нынешних новорукоположенцах, како приимати их, аще писаннаго закона и не имеем, обаче многшее подобление и обычай церковный имеем ко искомому: ему же, яко писанному закону, преподобный Матфей повелевает последовати.
Речет ли кто: кий от святых некрещенных истинным крещением рукоположенцев еретических крещение, не второкрестя, в церковь восприимал, и где таковый обычай и уподобление ко искомому? Глаголем: 1. Обычай ко искомому уподоблению: божественнии отцы во Асийской митрополии, обычаем от воздержник и прочих приемлюще, не второкрестиша [Никон, слово 63]. 2. Преподобный Никон о воздержницех глаголет: устроившим яже о нас отцем последуя, боюся же, да не како, хотяще тех ленивейша, еже крещати, сотворити возбраним спасающимся. 3. Преподобный Матфей о воздержниках глаголет: но да не опасения держащеся, ленивейших сотворим сих к соборной церкви приходити, да приемлемся, рече, обычая, и иже о нас устроившим отцем да последуем [1-й состав, гл. 2]. 4. В великих соборных церквах, рекше патриархиях и митрополиях и прочих, армены и прочие божественным мvром помазуют, а не крещают. 5. Тимофей-презвитер о арменах и прочих глаголет: мы же всякия разсмотривше, должны есмы последовати ныне держащемуся обычаю в патриархиях и митрополиях. 6. Вси благочестивии древнии страдальцы наши, иде же обращающимся в православную веру спасение содевается, до сего настоящаго лета более 67 лет, на всяко лето раждающиеся по новопечатным книгам от лета 1663-го новорукоположенцами, анафематисующими истину, крещенные, кроме второкрещения и епископскаго мvра до лета 1667-го, приимаху.
И тако обще разсудивше о сем: яко бегствующие рукоположенцы далече суть оных воздержник и армен, и сих рукоположенцев, анафематисующих истину, и неподобни суть всяко. И повелеша нам от оных крещеные не второкрестя, приимати.
Посем же Божиим благоволением и сам преизрядный муж Андрей у нас бывши [был в слободах в лето 7220], разсуждая о том церковном требовании, тожде приказа нам древнее их присуждение общее о новорукоположенцах сих бегствующих, хранити неизменно. Тем же и не можем сих совета и приказания в чем преступити или иначе творити, кроме сих отщепенцев и молвотворцев предреченных, ревнителей суще Хамовых, отеческому благосоветию хульников и казнителей сущих, кои преступиша вся пределы отеческие и уставы, вознесшеся над вся, не точію ваша увещания, но и на самаго премудраго мужа Андрея, начаша продерзостию своею безумною чад церковных второкрестити.
- Прибывшаго человека от нас в Нижний, Леонтия, от бегствующих рукоположенцов принял, не второкрестя, Меркурий [сей Меркурий бяше духовник стрельцов: Макара, Ивана Осиповых и прочиих], во исполнение церковное, и исповеда. И егда сей Леонтий к нам в Малороссию из Нижняго пришед, был три лета в церкви равный христианом во всем, а после ваших грамоток Стрелков его в Великую субботу второкрести, и, тако сотворив, ни отца своего духовнаго устыдеся — дело обругати, ни брата своего в том пощаде.
- Алексием Феодоровичем кои были в церковь приняты и пред лицем Андрея были, а ныне Стрелков, превзыде совет сих и дело, в Великую субботу второкрести их [без совета Андрея Алексея крестил. В Чернецкой был Андрей].
- И еще: коих мы, убозии, по совету отеческому приимахом, а той вышепомянутый Стрелков развращает, и от отеческих советоположений отводит и, уловя в свою лесть, второкрещает.
- И паки: новопришедшим от киих-либо стран, неискусным лицемеруя, нас хулит и поносит, и сих ради, крещеных от бегствующих второкрещает, стадо Христово возмущая и, сомнение ревнителем наводя, глаголет, аки бы мы с поповщиною в сем соединилися.
- Меркурия за вышепомянутый онаго Леонтия прием и за то, что в Москве со отрицанием сатаны крести принародно, у нас плутом и хульником его нарицал [дети духовныя нарицали Макар и прочии].
- Грамоткам, во увещание их распри от вашего благоумия присланным, глаголют: не верим и не последуем, для того, что их не отцы писали, но такой же мужик, как и мы, и вольно ему что хощет писать [зане сие писал не Меркурий, но простой учитель Симеон Еремеев].
- А о богомудром муже Андрее, ему же, премудрости ради и высокаго жития, вся церковная чета говеют, сей, невежествуя, глаголет: аще и отцы не по нашему будут творити, чужды будем.
- Еликих от ограды учения отец наших в своеумие отторже, запрещает им нас во всяком обществе блюстися, глаголю же: в питии, ядении и в молитве паче иных раздорников освенятися.
- Из единаго стада Христова сии суеумцы три согласия сотворили. Мы, яко же и быхом, в отеческих советех пребываем. Сии же, Исавово исчадие, на братию свою, нас, возставше, отлучишася, и быша враги, и ненавистники, и пречертатели отеческаго благословения; чрез запрещения отец наших начаша второкрестити, яко же безумная дерзость их настави.
Тем же сущие с ними, во отщепенстве пребывающие, зряще их после отец своих второкрестящих, возсташа на оные, глаголюще: аще отцы ваши, учаще, вас крестиша, то подобает и вас второкрестити. И тако сии от них отодравшеся, нарицают их Никонова предания общниками быти, яко главнейшие их отцы, оных, до числа 1667-го новыми оными рукоположенцами крещеных, не второкрестя, прияли, и ныне, глаголюще, от лета 1663-го в 4-е, в 5-е, в 6-е лето рожденные и в ереси той крещеные приемлите, убо общницы есте новинам. И сице убо в своем невежестве, яко нетопыреве и вранове нощнии, света истиннаго отец святых лишеннии, во тьме неведения заблудивше, мног соблазн внешним подают, и церковь Христову повреждают.
Тем убо, ради причин сих, с болезнию сердца нашего, молим вашу отеческую милость: умилосердитеся убо о нас, потщитеся благоразсудительными словесы сей пламень раздоров угасити, и зыблемыя нозе от подвижения церковнаго немощных братий посланием от высокаго вашего разума утвердите, и преподайте легкомысленным в нас совет, како доброе от злаго разумети и лесть от истины отлучати. С коими ваше благоразсудительство им прикажете стояти: со оным ли Андреем и прочими, или со оным Стрелковым и подобными ему? Такожде и о нас, Господа ради, слезно просим: попекитеся, благоволите письменно нам объявити: в коей стране верою обретатися? Желаем ваше благосоветие к нам о сем явлено быти, яко Даниила с собранием пророческих гласов, на умерщвление лютаго змия — раздора церковнаго, и преподати нам хлеб утешения, аки Аввакумом Даниилу в рове львов, сих терзающих Тело Христово и изостряющих на ня зубы своя, да не останет что доброты его.
Бог же мира и щедрот, неизреченным человеколюбием, да известит вашему благому сердцу обоюдно о нас самих и о братии нашей, полезная преподати и вся, ко спасению ключимая, безпреткновенно сотворити, во славу и честь возлюбленныя его церкви. Аминь.
Многогрешнии и непотребнии:
Чернец Сергий, чернец Феодосий, чернец Стефан, Михайло Нестеров, Спиридон, Архип, Никон, и прочии, падше на честныя ваши нозе, просим милостивне писанная прияти, долготерпеливне же прочести, а писавшим елей милости излияти, вопиющим: в требовании нашем не оставьте без разрешения.
Елико же в сем невежливо изречено, просим своим благоумием покрыти, и, окончевающе сие, желаем вашего отеческаго благословения и теплых ваших о мире церковном и спасении душ наших молитв к Богу. Аминь.
Писано бысть в лето 7223-е [Ныне же скращенно преписася в лето 7259 ноября 27].